Jedná se o široce zkoumaný bod, kde platí, že každý cyklista má své zkušenosti a názor. Zvolený tlak plášťů má vliv na rychlost odvalování, trakci, ale také na asimilaci nerovností a tím i na pohodlí při jízdě. Několik z vás, možná z neznalosti, raději dofukují pláště na vyšší tlak, aniž by přišli na to, že se jednoduše připravují o jízdní vlastnosti pláště.
Zejména u horských kol, která se jezdí v terénu, to může být nefalšovaný nesmysl, protože v tu chvíli ztrácí pneumatika kontakt s povrchem, nemáte pro všechny případy žádný komfort při jízdě a snižuje se i péče o kolo.
Obsah článku
Nafukování kola
Údaj o přibližné maximální hmotnosti na boku pneumatiky neznamená, že pneumatika exploduje, když dojde k této hodnotě. V případě, že by něco nevydrželo, půjde pravděpodobně o ráfek. A právě v případě ráfku se jeho vlastnosti mění od výrobce k výrobci. Na druhou stranu výrobci pneumatik netuší, jakou ráfek na jejich pneumatiku nasadíte, a tak uvádějí určité hodnoty, aby se zejména z právního hlediska vyvlékli z problému. Uživatelé silničních kol mohou nafouknout pláště na 8-10 atmosfér, u krosových/trekingových kol cyklisté běžně nafukují na 4-6 atmosfér (v závislosti na povrchu a krajině) a u horských kol se hodnoty pohybují kolem 2-3 atmosfér (v závislosti na povrchu a hmotnosti jezdce).
Ať je to jakkoli, u horských kol v podstatě nemá smysl mluvit o maximálním tlaku, protože pro jízdu v terénu nemá smysl pneumatiku na tento tlak nafukovat. Spíše by bylo třeba určit, jak daleko může jezdec v terénu zajít při jejím podhuštění. V případě, že je tlak příliš nízký, může pneumatika sklouznout z ráfku, například při průjezdu zatáčkou, nebo může být pneumatika náchylná k proříznutí. Následně se cyklisti, kteří potřebují využít vlastností nedostatečně nahuštěné pneumatiky, zabezpečují proti propíchnutí použitím různých těsnicích směsí.
Co je třeba zvážit při huštění pneumatik?
1. Hmotnost jezdce: jak se plášť zachová při stejném tlaku, závisí na hmotnosti jezdce. Pro ilustraci, 66 kg vážící jezdec, který si nafoukl kolo na 35 PSI s pláštěm o rozměrech 26×2,25“, bude postrádat trakci a plášť bude příliš tvrdý. Na druhou stranu 113 kg vážící jezdec může zjistit, že pneumatika je příliš měkká. V rámci ježdění zjistíte, jaký tlak v pneumatikách potřebujete pro plynulou jízdu.
2. Rozměr pláště: tlak 35 PSI u pneumatiky 700×25 mm a 26×2,25″ přináší rozhodující rozdíl. Zatímco v užší pneumatice to bude tak akorát, a u širší pneumatiky to způsobí, že nebude schopna absorbovat nerovnosti.
3. Terén: Pokud jezdíte zásadně po širokých šotolinových trasách a rychlých stezkách, budete muset plášť nafouknout více než v případě, že jezdíte na kamenných a náročných trasách.
4. Způsob jízdy: máte rádi stálý kontakt obou kol s krajinou, nebo rádi skáčete? Čím razantněji jezdíte, tím větší tlak v pneumatikách budete potřebovat. Ale v případě, že se vám podaří trefit nejčistší stopu v rámci sjezdu a jste „čistý“ jezdec, budete moci i podhustit.
5. Šířka ráfku: Rozsáhlejší okraj drží pneumatiku lépe než úzký, takže pneumatiku sedící na rozsáhlejším okraji bez obav podhustěte.
6. Konstrukce pláště: vyšší TPI (Tire Utilize Thickness) znamená přizpůsobivější a pružnější stěnu pláště pneumatiky, protože jsou použita vlákna s menším průřezem, mezi nimiž je méně prostoru vyplněného gumou. Jinými slovy, kostra s vyšší hodnotou TPI je lehčí a má menší tloušťku, přičemž má mimořádně vysokou kvalitu a pevnost. Díky tomu je jízda pohodlnější ve srovnání s nižší hodnotou TPI.
Technologie TPI a bezdušová kola
Pokud jde o huštění, zjistíte, že lepší plášť TPI můžete jednoduše hustit více, zatímco si zachováte stejné jízdní vlastnosti. Současně jsou na trhu bezdušové/UST pláště, které jsou konstruovány pro nižší tlaky.
Bezdušové inovace s sebou přinášejí určité zajímavosti, konkrétně schopnost huštění na nižší hodnoty tlaku, vynikající přilnavost, lepší trakci, vynikající jízdní vlastnosti a v neposlední řadě, díky absenci duše, menší nebezpečí propíchnutí. Při použití inovace UST (Mavic) budete mít problém s nasazením pláště, ale to vyžaduje jen zdokonalení. Druhou možností je využití tubeless kity, tj. sety s nimiž lze jednoduše kola změnit v bezdušná za pomocí speciální pásky, ventilku a těsnícího roztoku na běžných ráfcích. Kapalina v plášti nejen že utěsňuje spojení mezi ním a okrajem, ale také zajišťuje ochranu proti „mírným“ průrazům a utěsní mezery až do 3 mm.