Nejlepší silniční elektrokola

Zatímco v době svého vzniku dominovaly modelům elektrokol elektrické hybridy a elektrická horská kola, vedle tradičních oblíbenců jsou stále populárnější i elektrická silniční kola. Ta často v některých případech vypadají velmi podobně jako bezmotorové kola. Silniční elektrokolo má výrazně sportovnější jízdní pozici než hybrid, stejně jako běžné neasistované silniční nebo šotolinové kolo.

Nejlepší silniční elektrokola z každé kategorie

Obsah článku

Proč si pořídit silniční elektrokolo?

Jako bonus u jízdy na silničním elektrokole získáte větší rozsah převodů pro rychlejší jízdu a zdolávání kopců. Zároveň také užší pláště pro rychlejší jízdu na silnici. Stejně jako u jiných silničních kol se do popředí dostává úspora hmotnosti, i když obvykle ne na úkor kapacity baterie a dojezdu. Elektrická silniční kola tak budou vždy těžší než jejich běžné protějšky.

Ty, na které se dnes zaměříme, patří dle našeho úsudku mezi nejlépe vypadající a těžko rozlišitelné modely výkonných silničních kol poháněných motorem. Jedná se o fantastické kousky, které pomohly zpřístupnit tento sport i jezdcům, kteří by jinak opustili – nebo nikdy nezkusili- osvobozující požitek z jízdy na silničním kole.

TIP: Srovnání nejlepších elektrokol – sezóna 2022

Silniční elektrokola pro poznání nových tras

Jízdní vlastnosti silničního elektrokola jsou také více vyladěné pro sportovní jízdu. Takže si můžete užívat rychlé sjezdy a zároveň si nechat pomáhat ve stoupáních.

Šlapací gravel kola jsou stále více v módě. Přestože elektrická gravel kola zatím nejsou tak populární jako jejich neelektrické protějšky, na trhu se jich objevuje stále více a více. Mají však velké výhody, kdy na nich můžete vyrazit dál a obměnit terén rychleji než na běžném gravel kole.

Stejně jako u každého jiného elektrokola je elektrická asistence e- kola omezena na rychlost nižší než 25 km/h. To je však více než dostatečné pro stoupání a budete tak moci stoupat mnohem rychleji než na běžném silničním kole. To ale může zároveň omezit atraktivitu silničního elektrokola na rovných silnicích, pokud jedete například v rychlé skupině.

Nejlepší pánská silniční elektrokola

Silniční elektrokolo pro náročné: Lapierre e-Sensium 5.2 M250, model 2021

Elektrokolo Lapierre bylo technickými designéru navrženo tak, aby díky hliníkovému rámu Supreme 5 vám bylo schopné nabídnout maximální pohodlí. Objevte požitek z jízdy na kole díky diskrétnímu a snadno ovladatelnému motoru umístěnému v zadním náboji. 

Motor Ebikemotion X35 má 3 úrovně podpory a pomůže vám až do rychlosti 25 km/h. Silniční elektrokolo E-Sensium má patentovaný hliníkový rám „Supreme 5“, takže vám zůstane zaručen stejně intenzivní požitek z jízdy, jako u ostatních vyhlášených modelů Lapierre. S motorem a baterií je celková hmotnost elektrokola pouhých 14,7 kg, což je na elektrokolo pozoruhodně málo! Nábojový motor je nejen téměř neviditelným prvkem, navíc je také velmi tichý, takže si stále můžete užívat klidné vyjížďky do přírody. Pokud budete chtít jezdit bez motoru, náboj má nízké tření a nebude vás zpomalovat.

Když je třeba zpomalit, hydraulické kotoučové brzdy Shimano se 160mm rotory, které jsou umístěny vpředu i vzadu zaručují stabilní a spolehlivý brzdný výkon. A to za všech podmínek. Kolo E-Sensium je vybaveno 22 rychlostní převodovkou Shimano 105, která zůstává měřítkem přesného a spolehlivého výkonu a zajišťuje hladké a bezproblémové řazení po dobu 1000 km.

Najít nejlepší cenu Lapierre e-Sensium 5.2 M250

Specifikace silničního elektrokola Lapierre e-Sensium 5.2 M250, model 2021

UrčeníSilniční elektrokolo
Kapacita baterieLithium-Ion, 250 Wh
RámE-SENSIUM SUPREME 5 ALLOY with integrated routing
Nosnost120 kg
Umístění motoruzadní
Umístění baterierámové
Brzdyhydraulické kotoučové
Váha14,5 kg
Počet převodů2×11
Cena88 990,-

PLUSY

  • Lehká váha elektrokola
  • Pevný hliníkový rám
  • Skladný motor Ebike Motion

MINUSY

  • Vyšší pořizovací cena

Zlatá střední cesta mezi pánskými silničními elektrokoly: Specialized Turbo Vado SL 4.0 2021

Turbo Vado SL je postaveno na motoru Specialized SL 1.1, což je odlehčená verze použitá v horském kole Levo SL, jednom z nejlehčích (ne-li vůbec) celoodpružených eMTB na trhu. Díky tomu se podařilo získat lehký rám, který vypadá velmi podobně jako běžné městské kolo.

Toto silniční elektrokolo má tři úrovně asistence. I když kolo vypadá tak trochu jako běžný hybrid, jakmile poznáte jeho funkce, odmění vás nejrůznějšími technickými lahůdkami. V základu má Specialized Turbo Vado SL inteligentní motor a kombinaci 320wh baterií, která slibuje dojezd až 130 km při použití nejúspornějšího nastavení asistence.

Velký počin na této lehkosti má také slitinový rám kola Turbo Vado SL, který využívá technologii Smartweld společnosti Specialized, ten šetří hmotnost a zvyšuje pevnost a stabilitu elektrokola. Středový motor vlastní značky využívá lehké pouzdro a údajně váží méně než 2 kg. To je téměř o kilogram méně než z nabídky motorů od firmy Bosch a obvykle zhruba o polovinu nižší hmotnost než většina současných středových motorů.

Systém motoru Specialized 1.1 SL má přibližně poloviční hmotnost oproti většině svých konkurentů se středovým pohonem, bohužel, špičkový točivý moment je také nejnižší ve své třídě. Baterie Specialized s kapacitou 320 Wh na spodním rámu není nejvýkonnější, můžete ji ale rozšířit pomocí 160Wh baterie pro prodloužení dojezdu, která vám zabere pouze jeden ze dvou úchytů rámu na láhev. Plné nabití baterie trvá něco málo přes dvě hodiny z běžné domácí zásuvky.

Najít nejlepší cenu Specialized Turbo Vado SL 4.0 2021

Specifikace pánského silničního elektrokola Specialized Turbo Vado SL 4.0 2021

UrčeníSilniční elektrokolo
Kapacita baterieSpecialized SL1-320, 320 Wh
RámE5 Premium aluminum
Nosnost125 kg
Umístění motorustředový
Umístění baterierámové
Brzdyhydraulické kotoučové
Váha15 kg
Počet převodů10
Cena74 990,-

PLUSY

  • Lehké a výkonné elektrokolo
  • Stylový design
  • Nízká váha motoru

MINUSY

  • Vyšší pořizovací cena
  • Slabá baterie

Nejdostupnější cenová varianta pánských silničních elektrokol: Lapierre eSensium 300 2020

Silniční elektrokolo Lapierre E Sensium váží pouhých 14,8 kg! Elektrokolo z víceslitinového materiálu je poměrně odolné a váží téměř o polovinu méně než například podobně oblíbený mode Cube Kathmandu Hybrid 45. Integrovaná směrová vidlice nové karbonové slitiny E Sensium je na karbonovou vidlici poměrně odolná a dokáže si poradit s různými terény, jako jsou hory, skály nebo polní cesty

Pokud jde o rychlost, nábojový motor nenabízí až tak velkou rychlost; ve skutečnosti je 15,5 km/h ve srovnání s ostatními silničními elektrokoly poměrně málo. Kombinace převodníků Shimano RT66SS, Shimano Tiagra FC, zadní přehazovačky Shimano Tiagra RD R4700GS a desetirychlostní kazety Shimano HG500 Shimano je skvělou kombinací, která nabízí dostatek rychlostních variant. Baterie s kapacitou 250 Wh je jedním z nejpůsobivějších prvků, kdy je elektroko při šetrném používání asistence pedálů schopné ujet až 70 kilometrů.

Najít nejlepší cenu Lapierre eSensium 300 2020

Specifikace pánského silničního elektrokola Lapierre eSensium 300 2020

UrčeníSilniční elektrokolo
Kapacita baterieintegrovaná baterie 250 Wh
RámE-SENSIUM SUPREME 5 ALLOY
Nosnost120 kg
Umístění motorustředový
Umístění baterierámové
Brzdyhydraulické kotoučové
Váha14,8 kg
Počet převodů2×10
Cena59 990,-

PLUSY

  • Snadná ovladatelnost a stabilita
  • Kvalitní a výkonná baterie

MINUSY

  • Slabší motor

Nejlepší dámská silniční elektrokola

Silniční elektrokolo pro náročné: eXC 7039 WB

Dámská verze nového elektrokola se středovým motorem Bosch Performance Line Cruise o výkonu 250W a integrovanou vysokokapacitní baterií 625 Wh vám nabídne skutečný požitek z jízdy. Elektromotor Bosch poskytne vysoký výkon, plynulý rozjezd s asistencí a minimální odpor při rychlosti nad 25 km/h. Zároveň se motor pyšní velmi tichým provozem, se kterým se můžete nerušeně kochat krajinou. 

Konstrukce rámu navazuje na klasické sportovní modely. Jeho lehký, ale zároveň robustní charakter a geometrie byly navrženy tak, aby poskytly rychlost, pohodlí a snadnou ovladatelnost. Díky zmíněným detailům nabízí naprostou kontrolu nad kolem a to jak náročném terénu, tak i na celodenních výletech. Motor vám pomůže zdolat kopce jako nikdy předtím. 

Díky vidlici Suntour s dálkovým zamykáním, plášťům Schwalbe a dámskému sedlu Selle Royal italské výroby, si navíc velmi rychle zvyknete na pohodlnou jízdu. Pohodlná sportovně-turistická varianta elektrokola, vám umožní nezapomenutelné vyjížďky nejen po silnici, ale také i v mírném terénu.

Najít nejlepší cenu eXC 7039 WB

Specifikace silničního elektrokola eXC 7039 WB

UrčeníSilniční elektrokolo
Kapacita baterieIntegrovaná baterie s kapacitou 625 Wh
RámAlu 6061 T6, Sport eMTB Woman Geometry
Dojezd150 km
Umístění motorustředový
Umístění baterierámové
Brzdyhydraulické kotoučové
Váha22 kg
Počet převodů1×11
Cena79 990,-

PLUSY

  • Velký dojezd
  • Zajímavé barevné varianty

MINUSY

  • Vyšší pořizovací cena
  • V porovnání s ostatními silničními koly, vysoká váha

Zlatá střední cesta mezi dámskými silničními elektrokoly: Lapierre e-Sensium 3.2 W M250 2022

Silniční elektrokolo eSensium si zaslouží pozornost všech milovníků silniční cyklistiky, kteří nepohrdnou elektrickou asistencí. Lehký a pevný hliníkový rám E-Sensium ze slitiny Supreme 5, karbonová vidlice E-Sensium a kvalitní komponenty Shimano, to vše skrývá elektrokolo eSensium 3.2.Výkonný a zároveň mimořádně kompaktní motor Ebike Motion se projevuje pouze nenápadnou asistencí při šlapání.

Chcete objevit nové obzory s mírnou pomocí elektřiny v intenzitě a pouze tehdy, kdy si sami určíte? Lapierre eSensium bude vaším věrným společníkem na dlouhých trasách i v náročných stoupáních, stejně jako dobře ovladatelným strojem při sjezdech, kdy nepotřebujete žádnou pomoc.

Najít nejlepší cenu Lapierre e-Sensium 3.2 W M250 2022

Specifikace dámského silničního elektrokola Lapierre e-Sensium 3.2 W M250 2022

UrčeníSilniční elektrokolo
Kapacita baterieIntegrovaná baterie s kapacitou 250 Wh
RámE-SENSIUM WOMEN SUPREME 5 ALLOY
Nosnost
Umístění motorustředový
Umístění baterierámové
Brzdyhydraulické kotoučové
Váha14,5 kg
Počet převodů2×10
Cena77 990,-

PLUSY

  • Lehké a výkonné elektrokolo
  • Zvládne i náročnější terén
  • Stylový design

MINUSY

  • Vyšší pořizovací cena

Nejdostupnější cenová varianta dámských silničních elektrokol: Dámské elektrokolo Lapierre e-sensium 2.2

Lapierre eSensium 2.2 by se dalo jednoduše popsat jako elektrokolo se skrytým výkonem. Žádný obrovský motor zde nenajdete. Díky systému ebikemotion je baterie ukryta v rámu a motor v zadním kole. To zajišťuje elegantní vzhled a neuvěřitelně nízkou hmotnost pouhých, 14,5 kg! 

Tento benefit vám dá možností uhánět městem nebo se vydat na delší víkendovou vyjížďku a vždy mít k dispozici trochu výkonu navíc, pokud ho budete potřebovat. Vždy budete mít trochu pokušení jet o něco rychleji, protože geny závodního kola eSensium se jen těžko skrývají. 

Pozice sezení je na fitness kolo velmi pohodlné. To znamená, že můžete jezdit rychle a zároveň zůstat v příjemném pohodlí, ať už jedete do práce nebo na celodenní výlet. Spolehlivé komponenty Shimano Sora zajišťují, že kolo eSensium nedělá kompromisy, ale nabízí dokonalou kombinaci lehkosti, rychlosti a pohodlí.

Najít nejlepší cenu Lapierre e-sensium 2.2

Specifikace dámského silničního elektrokola Lapierre e-sensium 2.2 

UrčeníSilniční elektrokolo
Kapacita baterievnitřní integrovaná, 250Wh
RámE-SENSIUM WOMEN SUPREME 5 ALLOY
Nosnost120 kg
Umístění motoruzadní
Umístění baterierámové
Brzdyhydraulické kotoučové
Váha14,3 kg
Počet převodů2×9
Cena67 990,-

PLUSY

  • Neuvěřitelně nízká hmotnost kola
  • Stabilita kola

MINUSY

  • Nízký dojezd oproti jiným elektrokolům

Základní informace o silničních elektrokolech a jak vybrat

Ujasněte si své potřeby

Je důležité mít na paměti své preference, abyste urychlili proces hledání elektrokola. Budete si například elektrokolo brát jen na nákupy, nebo ho plánujete využívat na delší víkendové vyjížďky? Zvažte také, zda budete elektrokolo používat v náročném terénu, nebo na hladké silnici. 

Většina elektrických silničních kol má baterii umístěnou ve spodní části kola. To vede opět k nenápadnému vzhledu. Některé akumulátory můžete dokonce vyjmout z dolního rámu a dobíjet je v vás doma v zásuvce. Můžete je dokonce zcela vyjmout a jezdit na silničním elektrokole jako na běžném silničním kole.

Jiné baterie, jako například baterie ebikemotion, jsou však pevně usazeny na místě. takže musíte dostat kolo přímo k zásuvce, abyste mohli doplnit šťávu. Obvyklá kapacita baterie je kolem 250 W/h – obvykle stačí na dojezd kolem 60 km, i když v rovinatějším terénu byste měli být schopni při rozumném používání dosáhnout více.

Bezpečnost především

Abyste si na elektrokole zajistili bezpečnost, je třeba mít na paměti několik věcí. Vaše brzdy musí mít brzdnou sílu odpovídající vašemu motoru. Zkontrolujte také odpružení vidlice, sedla a integrovaná světla a odrazky. Všechny tyto drobnosti jsou zejména pro silniční elektrokola nezbytnou nutnosti abyste byli na silnici co nejlépe vidět. 

Preferovaný typ motoru

Nejčastěji se setkáte s dvěma typy motorů mezi které patří nábojový motor a středový motor. Většina obchodníků nabízí především elektrokola s nábojovými motory než se středovým motorem, který najdete u zadního kola. Nábojové motory mají výhodu ve vyšším počtu převodů, nejsou však tak účinné jako středový pohon. Nábojové motory jsou dále oblíbené díky své cenové dostupnosti. I když mají oba motory podobnou velikost baterie, pracují s různým rozsahem, proto jsou motory se středním pohonem například vhodnější pro jízdu do kopce.

Elektrické pohony silničních kol jsou elegantnější a skrytější než kdykoli předtím. Disponují nízkoprofilovými bateriemi, které jsou často zcela uzavřeny ve spodním rámu kola nebo maskovány jako láhev na vodu. Motory bývají kompaktní a ukryté v plášti spodního držáku nebo v zadním náboji, což je daleko diskrétnější ve srovnání se starými objemnými motory.. To může vést k tomu, že kolo je na první pohled těžko rozeznatelné od běžného silničního kola. 

Ideální hmotnost 

Většina jezdců obecně dává přednost lehkým elektrokolům. Ovšem zde je nutné zvážit co je pro vás důležitější. Baterie nebo hmotnost? Čím větší je kapacita baterie, tím těžší je elektrokolo. S ohledem na to se v mnohem větší míře u silničních elektrokol často používají baterie s menší kapacitou. Naopak u nich často získáte větší dojezd, protože strávíte mnohem více času nad hranicí 25 km/h, kde vám motor nepomůže, a kvůli nižší hmotnosti kola. 

Měli byste také zvážit, jak budete elektrokolo skladovat a hlavně nabíjet. Některé baterie jsou odnímatelné a můžete je nabíjet odděleně od kola, což zabere podstatně méně místa, než kdybyste je museli nabíjet uvnitř kola. U značek, jako jsou e-bikemotion, Specialized a Bosch, je také možné pořídit přídavné akumulátory, které zvýší váš dojezd.

Kola 

Díky vyššímu výkonu elektrokol a automaticky vyšší hmotnosti kola mají silniční elektrokola obvykle širší pneumatiky než standardní silniční kola. Mnohé z nich jsou spojena se zvětšenými koly s ráfky z lehkých slitin. Modely vyšších tříd jsou často vybaveny aerodynamickými karbonovými obručemi. Šířka pneumatik u silničních elektrokol obvykle začíná na 28 mm. 

Design

A v neposlední řadě pro milovníky hezkých věcí i samotný design má svou roli při výběru silničního elektrokola. Díky technologiím je dnes možné téměř vše, na co si vzpomenete, a protože se neustále zvyšuje prodej elektrických silničních kol, firmy vyrábějí různé designy, které se mohou přizpůsobit vašim potřebám. Pokud zrovna není na trhu to dokonalé elektrokolo, které jste si ve svých představách vysnili, můžete si být téměř jistí, že brzy bude. Například už i prestižní autobilika Porsche představila své designové elektrokolo, které je pro milovníky luxusní elegance jako stvořené. A nejen Porsche, ale i další značky se rozhodli spolupracovat se známými výrobci kol a vtisknout do nich svoji filozofii.

Dobrý pocit s každou jízdou

Změna klimatu a globální oteplování jsou závažné problémy, na kterých se všichni určitým způsobem podílíme. Možná stojíme před jedním z posledních pokusů o záchranu naší Země a všichni k tomu můžeme přispět. Elektrokola vypouštějí na kilometr méně škodlivin než motorky a automobily. A právě vy, můžete pomoct tím, že místo auta na benzin nebo naftu použijete elektrokolo. Spotřebovávají energii s průměrnou mírou 100 až 150 wattů ve srovnání s přibližně 15 000 watty u automobilu. Díky tomu mohou přispět ke zlepšení kvality ovzduší.

FAQ: Nejčastější otázky ohledně (nejen) skládacích elektrokolech

Kolik váží elektrokolo?

Většina kvalitních horských a hybridních elektrokol váží mezi 20-30 kg. Většina silničních elektrokol jsou o poznání lehčí, a jejich váha se pohybuje okolo 15-25 kg.

TIP: Nejlepší horská elektrokola

Lze jezdit na elektrokolech s vypnutým elektrickým asistentem?

Ano, na elektrokole můžete jezdit i s vypnutým elektrickým pohonem. U těžších modelů je však nutné počítat s výrazně větší námahou při šlapání s vypnutým pohonem, proto se paradoxně nadřete víc, než u běžného kola.

Jaké typy elektrokol existují?

Elektrokola pokrývají celou škálu běžných kol, od kol pro dojíždění do práce přes nákladní kola až po horská kola s tlustými pneumatikami nebo zmíněnými silničkami.

Jakou údržbu vyžadují elektrokola?

Údržba elektrokola je podobná jako u klasického kola. Elektrokolo byste měli udržovat v čistotě, pravidelně mazat řetěz a před každou jízdou ideálně zkontrolovat tlak v pneumatikách, abyste nebyli uprostřed výletu nepříjemně překvapení. Jednou až dvakrát za sezónu je třeba seřídit přehazovačky, brzdy a ložiskové jednotky. Vždy ale záleží na frekvenci, jak často jezdíte, 

Na rozdíl od tradičního kola má elektrokolo baterii, kterou je třeba po každé jízdě nabít. Při dlouhodobém skladování byste měli baterku vyndat z kola (pokud je to možné) a uložit na suché a chladné místo. Baterie by rozhodně neměla být skladována v extrémním horku nebo chladu, přičemž lithium-iontová baterie má životnost přibližně 1 000 nabití. Řetězy a řetězové kroužky se u elektrokola opotřebují rychleji než u klasického kola kvůli dodatečnému točivému momentu motoru, proto je nutné je kontrolovat častěji. 

Jaké baterie se používají v elektrokolech?

Nejčastěji se používají lithium-iontové (Li-ion) baterie, které jsou mnohem lehčí než olověné baterie. Lithium-iontové baterie mají životnost přibližně 1 000 nabití. Po dosáhnutí tohoto limitu většinou potřeba je vyměnit.

Jak dlouho trvá nabití baterie elektrokola?

Obvykle lze baterii elektrokola nabít z prázdné na plnou za 3-5 hodin, ale doba nabíjení se může lišit v závislosti na kapacitě baterie a typu nabíječky.  

V jakých případech je třeba baterii vyjmout?

  • Při cestování autem. Pokud kolo přepravujete na nosiči, je dobré vyjmout baterii z kole a nasadit zpátky jakmile dojedete na místo. 
  • Při cestování letadlem. Pokud plánujete cyklo výlet, na který se musíte přemístit letadle, tak při letu je třeba baterii vyjmout a do cílové destinace ji přepravit zvlášť.
  • Během mytí kola. Při mytí kola je nutné baterii vyjmout. K čištění baterie použijte vlhký hadřík. Svorky je třeba občas očistit a poté lehce promazat.  Baterii nikdy nečistěte přímým kontaktem s vodou!
  • Skladování v zimě. Nabijte baterii na přibližně 30-60 % a uložte ji na suchém místě při pokojové teplotě. Na začátku cyklistické sezóny dobijte a nasaďte zpátky do elektrokola. 

Závěrem

Doufáme, že vám náš průvodce silničními elektrokoly pomůže při výběru toho správného pro vás a pro vaše potřeby. Trh se silničními elektrokoly neustále roste a nabízí zajímavější kousky, které vyhovují snad každému. Při výběru elektrokola se neváhejte poradit s odborníky, kteří vám pomohou vybrat ten správný kousek přesně podle vašeho gusta. Nezapomínejte že se jedná o investici, která vám vydrží desítky let, a proto je dobré na ní nešetřit. S postupem času to ocení nejen vaše tělo, ale také vaše peněženka.

Od Vašek Brynda

Od mala se věnuje sportu, především sjezdovému lyžování a karate. Potom se zamiloval do lezení, ale uvědomil si, že mu na bříšku něco během studia na vysoké škole narostlo, a tak začal ještě běhat. Mimo to se věnuje přes čtyři roky linkbuildingu na webových stránkách jako je Testado.cz, či třeba Modio.cz a další. Hlavním cílem je dodělat školu a stát se ředitelem vesmíru.